Bij aankoop van een nieuwe woning kan je vaak niet wachten op het moment dat je helemaal gesetteld bent en je kunt genieten van je nieuwe plek. Voor het zover is moeten eerst al je spullen van de oude woning naar de nieuwe woning gebracht worden. Veel mensen krijgen het al benauwd als ze daaraan denken, maar met dit stappenplan ben je goed voorbereid en is de verhuizing een fluitje van een cent!
Stap 1: Bestel voldoende verhuismaterialen en regel het transport
Zorg voor voldoende verhuisdozen! Het klinkt eenvoudig maar je zult zien dat ze heel snel vol zitten. Bij een verhuizing van een gezin heb je al snel zo’n 50 verhuisdozen nodig. In de verhuisdozen blijven je spullen goed beschermd en is alles eenvoudig te stapelen en op te pakken. Het is belangrijk om de verhuisdozen helemaal af te vullen. Zo voorkom je dat ze ingedrukt worden als er een zware doos bovenop staat. Om de verhuisdozen uit elkaar te kunnen houden is het handig om labels op de dozen te plakken. De verhuizers weten dan ook precies naar welke ruimte de dozen gebracht moeten worden.
Kies bij voorkeur voor verhuisdozen met een extra stevige bodem. Die hebben namelijk meer draagkracht waardoor je meer spullen in een doos kunt stoppen. Zo bespaar je geld en ruimte. De dozen die je bij Box inn self-storage kunt kopen zijn voorzien van zo’n handige dubbele bodem. Naast verhuisdozen verkopen wij ook andere verhuismaterialen zoals inpakpapier voor serviesgoed, noppenfolie en diverse formaten hoezen voor bijvoorbeeld banken en matrassen. De verhuismaterialen kunnen eenvoudig in onze online verhuisshop besteld worden. Wij zorgen dat uw bestelling netjes binnen een halve dag voor u klaar staat op onze vestiging.
Naast het kopen van verhuismaterialen is het ook belangrijk om alvast na te denken hoe je alle spullen van de ene naar de andere woning vervoerd. In een bestelbus of bakwagen kun je in één keer veel spullen meenemen waardoor de verhuizing snel verloopt. Als je liever geen extra kosten wilt maken dan is het ook mogelijk om bij Box inn self-storage een gratis aanhangwagen met een huif erop te lenen.
Denk als laatste ook aan het eventueel huren van steekkarretjes, traploper, hondjes of verhuisdekens. Die zware wasmachine wil je namelijk niet verder tillen dan strikt noodzakelijk is!
Stap 2: inpakken en uitzoeken
Als de dozen en andere verhuismaterialen in huis zijn is het tijd om te beginnen met het uitzoeken van je spullen. Een ideaal moment om te ordenen wat je allemaal in huis hebt. Bedenk goed of je iets wilt meenemen of niet. Je wilt natuurlijk niet dat je nieuwe huis meteen vol staat met spullen die je (bijna) nooit gebruikt.
Begin met het uitzoeken van de spullen die je tot de verhuizing niet meer nodig hebt. Verdeel het in drie categorieën; spullen die je vaak gebruikt, spullen die je wel wilt bewaren maar niet vaak gebruikt en spullen die je nooit gebruikt en dus weg kunnen. Bepaal voor de spullen die je weg wilt doen of je daar nog iemand blij mee kunt maken of doneer deze spullen aan de kringloopwinkel. Gooi de spullen die je wel wilt bewaren maar niet vaak gebruikt niet weg! Je zult zien dat je daar spijt van krijgt. Mocht je die spullen niet mee willen nemen naar je nieuwe woning dan kun je er ook voor kiezen om een opslagruimte te huren. Je huur bij Box inn al een opslagruimte vanaf €10 per maand. Dit geeft jou de ruimte om te bedenken wat je uiteindelijk met deze spullen gaat doen.
Stap 3: tips voor de verhuisdag
De dozen met spullen die je niet meer nodig hebt staan allemaal klaar om verhuisd te worden, maar er zijn natuurlijk ook spullen die je nog gebruikt tot de verhuisdag zelf. Zorg ervoor dat ook deze spullen een dag voor de verhuizing klaar staan om getransporteerd te worden. Begin dus een paar dagen voor de verhuizing met het demonteren van kasten, tafels en andere meubels. Bewaar de schroefjes van het betreffende meubelstuk in een stevig zakje met plakband op het meubelstuk zelf. Zo raak je ze niet kwijt en weet je precies waar het bij hoort. Pak ook alle kwetsbare spullen zoals de tv goed in.
Ook is handig om de koelkast schoon te maken en de vriezer te ontdooien als je die meeneemt. Zo komt alles schoon aan in je nieuwe woning en kun je de boel direct weer in gebruik nemen. Al deze laatste handelingen kosten bij elkaar veel tijd. De verhuizing op zich is al een flinke klus dus op nog meer werk zit je dan niet te wachten.
En dan is de verhuisdag aangebroken……
Zodra de verhuizers of de hulptroepen binnen komen begint de chaos. Die kan je proberen voor te zijn door duidelijk aan te geven wie welke taak heeft en uit te leggen hoe ze kunnen zien welke dozen naar welke ruimte moeten.
Zet de spullen die je graag bij de hand wilt houden in je eigen auto. Denk aan belangrijke papieren, sleutels etc. Je moet er niet aan denken dat je die spullen in de drukte van de verhuizing kwijt raakt! Het is ook handig om wat schoonmaakspullen bij de hand te houden. Je wilt je oude woning natuurlijk wel netjes opleveren.
Stap 4: Orde scheppen in de chaos na de verhuizing
Alle spullen zijn overgebracht naar de nieuwe woning. Het uitpakken kan beginnen! Zet eerst de grote meubelstukken op hun plaats. Die bepalen de basis van de indeling. Voor sommige spullen heb je direct een plekje maar er zullen ook spullen zijn waarbij dat niet het geval is. Zet die spullen even apart en kijk later of je er eventueel een ander geschikt plekje voor hebt. Bijvoorbeeld die leuke stoel die niet mooi staat in de woonkamer maar uiteindelijk wel een mooi plekje krijgt in de slaapkamer. De spullen die je besluit toch niet te houden kun je verkopen, weggeven of weggooien.
De verhuisdozen kunnen na de verhuizing ook nog erg nuttig zijn. Gebruik ze bijvoorbeeld om spullen zoals dekens, tassen etc in op te bergen. Lekker overzichtelijk en stofvrij.
En dan kan je eindelijk beginnen met genieten van je nieuwe plekje!